Από 16 Σεπτεμβρίου μόνο ηλεκτρονικά η αίτηση στα ΚΕΠΑ για την πιστοποίηση αναπηρίας

0
15
Από 16 Σεπτεμβρίου μόνο ηλεκτρονικά η αίτηση στα ΚΕΠΑ για την πιστοποίηση αναπηρίας

Η υποβολή της αίτησης από τον ενδιαφερόμενο μπορεί να γίνει και μέσω των Κέντρων Κοινότητας (Κ.Κ), των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), καθώς και των Γραμματειών του ΚΕ.ΠΑ.

Η «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), με σκοπό τη δημιουργία ενός ενιαίου και μοναδικού, ψηφιακά προσβάσιμου, σημείου αναφοράς για τα θέματα γύρω από την αναπηρία.

Με βάση τα ανωτέρω από τις 16 Σεπτεμβρίου 2022, η αίτηση για πιστοποίηση αναπηρίας στο ΚΕ.Π.Α. υποβάλλεται αποκλειστικώς ηλεκτρονικά μέσω του πληροφοριακού συστήματος «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» και ειδικότερα μέσω του Συστήματος Πιστοποίησης Αναπηρίας και του Υποσυστήματος Ηλεκτρονικής Αίτησης. Τα είδη αιτήσεων που είναι διαθέσιμα, μέσω του εν λόγω υποσυστήματος αφορούν στις εξής διαδικασίες αξιολόγησης:

(α) Αρχική αίτηση για αξιολόγηση, η οποία υποβάλλεται είτε σε περίπτωση που ο πολίτης αξιολογείται για πρώτη φορά, είτε σε περίπτωση που έχει ήδη λήξει η προηγούμενη Γνωστοποίηση Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας (Γ.Α.Π.Α.).
(β) Αίτηση παράτασης, η οποία μπορεί να υποβληθεί κατά το τελευταίο τετράμηνο ισχύος της Γ.Α.Π.Α..
(γ) Αίτηση αναθεώρησης, η οποία υποβάλλεται οποτεδήποτε εντός της ισχύος της Γ.Α.Π.Α..
(δ) Αίτηση επιδείνωσης ή προσθήκης νέας πάθησης, η οποία μπορεί να υποβληθεί κατ’ αρχήν μετά την πάροδο έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος της ισχύουσας Γ.Α.Π.Α. και έως τέσσερις (4) μήνες πριν τη λήξη αυτής, εκτός εάν έχει προκύψει νοσηλεία κατά το πρώτο εξάμηνο ισχύος της Γ.Α.Π.Α..

Ομοίως, η κατάρτιση και διακίνηση του ιατρικού εισηγητικού φακέλου διενεργείται ηλεκτρονικά μέσω του Υποσυστήματος Κατάρτισης Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου.

Η αίτηση υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο κατόπιν αυθεντικοποίησής του με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet) ή με έναν από τους υπόλοιπους τρόπους που ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 4727/2020.

Επισης προβλέπεται ότι η υποβολή της αίτησης από τον ενδιαφερόμενο μπορεί να γίνει και μέσω των Κέντρων Κοινότητας (Κ.Κ), των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), καθώς και των Γραμματειών του ΚΕ.ΠΑ. Η υποβολή της αίτησης από τον υπάλληλο των σημείων φυσικής εξυπηρέτησης διενεργείται για λογαριασμό του αιτούντος με χρήση κωδικών Δημόσιας Διοίκησης

Για τους πολίτες που προσέρχονται στα φυσικά σημεία εξυπηρέτησης της ανωτέρω παραγράφου και για λόγους ταυτοποίησης αυτών είναι απαραίτητο να φέρουν μαζί τους, οι ίδιοι ή ο νόμιμος/εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός τους, τα κάτωθι έγγραφα/δικαιολογητικά:

1. Δελτίο ταυτότητας ή εν ισχύ διαβατήριο του αιτούντος.

2. Για τους ανήλικους πολίτες που γεννήθηκαν στη χώρα και δεν διαθέτουν Δελτίο Ταυτότητας είναι απαραίτητη η προσκόμιση ληξιαρχικής πράξης γέννησης του αιτούντος.

3. Δελτίο ταυτότητας ή εν ισχύ διαβατήριο του νόμιμου/εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του αιτούντος, εφόσον προσέρχεται αυτός για την υποβολή της αίτησης.

4. Σε περίπτωση πολιτών τρίτων χωρών που παραμένουν νόμιμα στη χώρα, ως ταυτοποιητικό στοιχείο, απαιτείται τίτλος νόμιμης διαμονής στη χώρα. Ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά αναφέρονται τα εξής:

  • άδεια διαμονής σε ισχύ
  • βεβαίωση κατάθεσης για άδεια διαμονής (είτε η λεγόμενη «μπλε βεβαίωση», είτε η απλή «λευκή βεβαίωση» όσον αφορά στην κατηγορία της άδειας για εξαιρετικούς λόγους)
  • εθνική θεώρηση εισόδου (τύπου C ή D)
  • άδεια διαμονής δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ

5. Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.) ή Προσωρινός Αριθμός Ασφαλιστικής και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.), η απόδειξη του οποίου θα προκύπτει είτε από έγγραφο χορήγησης αυτού, είτε άλλο δημόσιο έγγραφο στο οποίο θα εμφανίζεται ο αριθμός σε εκτυπωμένη (και όχι χειρόγραφη) μορφή (όπως για παράδειγμα πιστοποιητικό εμβολιασμού/νόσησης, διαγνωστικού ελέγχου, πρώτη σελίδα φορολογικής δήλωσης, εκτύπωση από την εφαρμογή https://www.amka.gr/AMKAGR/ κλπ.). Επισημαίνεται ότι τα ΚΕΠ χορηγούν σχετικό έγγραφο μόνο στις περιπτώσεις απόδοσης/μεταβολής στοιχείων Α.Μ.Κ.Α. ή μετατροπής Π.Α.Α.Υ.Π.Α. σε Α.Μ.Κ.Α..

6. Σε περίπτωση αίτησης από νόμιμο ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο, ο εκπρόσωπος θα πρέπει να προσκομίσει το νομιμοποιητικό έγγραφο που αποδεικνύει την εκπροσώπηση, όπως ενδεικτικά:

  • Σε περίπτωση γονέα, πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη γέννησης
  • Σε περίπτωση θετού γονέα, δικαστικού συμπαραστάτη ή επιτρόπου σχετική δικαστική απόφαση
  • Σε περίπτωση εξουσιοδοτούμενου, συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο ή απλή εξουσιοδότηση.

Ανάλογα με τον τύπο της αίτησης, απαιτούνται υποχρεωτικά τα κάτωθι δικαιολογητικά:

1. Σε περίπτωση αίτησης για παράταση πιστοποίησης ή επιδείνωση υπάρχουσας ή προσθήκης νέας πάθησης ή αναθεώρησης ισχύουσας πιστοποίησης, ο αιτών ή ο νόμιμος/εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος θα πρέπει να προσκομίσει την εν ισχύ Γ.Α.Π.Α..

2. Σε περίπτωση αίτησης επιδείνωσης υπάρχουσας ή προσθήκης νέας πάθησης πριν τη συμπλήρωση έξι (6) μηνών από την έκδοση της εν ισχύ Γ.Α.Π.Α., ο αιτών ή ο νόμιμος/εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος θα πρέπει να προσκομίσει το αποδεικτικό στοιχείο νοσηλείας.

Τα παραπάνω δικαιολογητικά δεν κατατίθενται στα σημεία εξυπηρέτησης, απλώς επιδεικνύονται, πλην του νομιμοποιητικού εγγράφου-δήλωσης του νόμιμου/εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου και της εν ισχύ Γ.Α.Π.Α., τα οποία αναρτώνται σύμφωνα με τις οδηγίες του εγχειριδίου του Παραρτήματος της παρούσας.

Σχετικά με τη συμπλήρωση των πάσης φύσεως, μη προ-συμπληρωμένων μέσω διαλειτουργικοτήτων, στοιχείων (δημογραφικών, ασφαλιστικών και λοιπών), αυτά συμπληρώνονται από τον υπάλληλο κατά δήλωση του αιτούντος ή του νόμιμου/εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου αυτού.

Αναλυτικές οδηγίες και help desk για τους χρήστες των Κέντρων Κοινότητας (Κ.Κ.), Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και Γραμματειών ΚΕ.Π.Α. παρέχονται από το εγχειρίδιο του Παραρτήματος της παρούσας.

Σε κάθε περίπτωση, με την ολοκλήρωση των ενεργειών του υπαλλήλου για την υποβολή της αίτησης, σχετικό αποδεικτικό της υποβληθείσας αίτησης κοινοποιείται στον αιτούντα ή στον νόμιμο/εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο: (α) μέσω e-mail ή (β) με εκτύπωση του αριθμού πρωτοκόλλου. 

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ο υπάλληλος ενημερώνει τον πολίτη για την υποχρέωσή του να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες κατάρτισης του ιατρικού εισηγητικού του φακέλου από ιατρούς επιλογής του.

Επισημαίνεται ότι τόσο οι αιτήσεις οι οποίες υποβάλλονται μέσω της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, όσο και οι Γ.Α.Π.Α., οι οποίες εκτυπώνονται από τα σημεία φυσικής εξυπηρέτησης πολιτών περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα υγείας για τα οποία τηρείται αυστηρά το ιατρικό απόρρητο.

Ως εκ τούτου, τονίζεται η υποχρέωση απόλυτης εχεμύθειας εκ μέρους του προσωπικού και σε περιπτώσεις αναφορών περί μη τήρησης θα κινούνται άμεσα οι προβλεπόμενες πειθαρχικές διαδικασίες.

Πηγή dikaiologitika.gr