Η meta-ονομασία του Facebook και η νέα ζωή που φέρνει ο Μαρκ

0
120
Η meta-ονομασία του Facebook και η νέα ζωή που φέρνει ο Μαρκ | facebook meta

«Ανακοινώνουμε τη Meta – το νέο όνομα της εταιρείας Facebook», δήλωσε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ προκαλώντας αμέσως έκτακτα δελτία των ΜΜΕ, αντιδράσεις στην κοινότητα των social media, αλλά και σε επιχειρήσεις που για διάφορους λόγους δεν βλέπουν το εγχείρημα με «καλό μάτι».

Του ΦΑΝΗ ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΑΚΗ

Όραμα του Μαρκ Ζάκερμπεργκ είναι όλη η ζωή να γίνει εικονική, από τα ταξίδια στο εξωτερικό έως ένα τσίμπημα στο χέρι. Και, επέλεξε μία ελληνική λέξη για τη μετονομασία της εταιρίας του. Πρόκειται για τη λέξη «μετά», που παραπέμπει σε «αναβάθμιση», εξηγώντας ότι βλέπει το μέλλον όχι μόνο του facebook και του Διαδικτύου, αλλά και της ζωής μέσα από την εικονική πραγματικότητα και τα ολογράμματα.

Ακόμη και αν δεν άλλαξε το όνομα της εταιρίας του για τις δικαστικές περιπέτειές του, όπως του προσάπτουν ορισμένοι, αυτό που ανακοίνωσε ότι θα γίνει, ίσως έκανε πιο αυστηρούς τους επικριτές του, καθώς εισάγει μία εντελώς άλλη ζωή, πιο απρόσωπη και αποξενωμένη. Το όνειρο που προσπαθεί να κάνει πραγματικότητα το μεγάλο αφεντικό του Facebook είναι όλα να γίνονται μέσω Internet. Πέρα δηλαδή από την επικοινωνία και τις αγορές, να γίνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο και κάθε άλλη δραστηριότητα: επαγγελματικές διασκέψεις, επισκέψεις σε μουσεία, συμμετοχή σε πάρτι, γεύματα σε εστιατόρια και πολλά άλλα. Πώς θα γίνει; Μέσα από ειδικά γυαλιά, αισθητήρες και καλώδια στο ανθρώπινο σώμα. Και όταν όλοι θα το κάνουν αυτό, όπως τώρα συνδέονται μέσω facebook, τότε θα είναι όλοι μία μεγάλη εικονική παρέα σε κάθε έκφανση της ζωής…

Η νέα πραγματικότητα

Ο Νίκος Βασιλάκος, επί χρόνια πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Χρηστών Internet και πρόεδρος του Internet now – ΜΚΟ που ασχολείται με θέματα Διαδικτύου, εξηγεί στη «Βραδυνή της Κυριακής» πώς έχει στο μυαλό του ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ το νέο Facebook:

«Αυτό που ουσιαστικά θα γίνει, θα είναι η σύνδεση συσκευών εικονικής πραγματικότητας με την πλατφόρμα. Έτσι, θα κάθεσαι στο σπίτι σου στην Αθήνα και ο εικονικός εαυτός σου θα ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη. Θα είναι σε πάρτι στο Λος Άντζελες ή θα παρακολουθεί μία εκδήλωση στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών στην Αθήνα. Η ουσία είναι ότι ο χρόνος σου θα είναι ο πραγματικός σου χρόνος μέσω συσκευών και ο εαυτός σου θα ταξιδεύει οπουδήποτε στον πλανήτη. Υπάρχει, πλέον, η τεχνολογία μέσω υπηρεσιών εικονικής πραγματικότητας, οι οποίες συνοδεύονται ακόμη και με δερματικούς αισθητήρες, ώστε να νιώθεις ακόμα και το τσίμπημα στο χέρι όταν αυτό συμβαίνει. Η αλήθεια είναι πως όλο αυτό θα είναι εν πολλοίς απρόσωπο, αποξενωμένο και ζοφερό, ειδικά για τα νέα παιδιά που θα ζήσουν μία εντελώς νέα πραγματικότητα ενός κόσμου που είναι ψηφιακός, απόμακρος, αποξενωμένος, αν και ρεαλιστικός. Η εικονική πραγματικότητα υπάρχει δοκιμαστικά από το 2000. Τώρα πάει να συμβαδίσει με την κανονική πραγματικότητα. Αν υλοποιηθεί, άνθρωποι από το εξωτερικό θα διασκεδάζουν από τις ΗΠΑ στη Μύκονο ή θα παντρεύονται στη Σαντορίνη, χωρίς να ταξιδεύουν. Οι καταστηματάρχες θα τους πουλάνε ουσιαστικά την εικονική εμπειρία και πραγματικότητα».

Η άλλη ανάγνωση

Για άλλους είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι το λίφτινγκ του Facebook και η μετονομασία που πιθανότατα θα γίνει μόνο στην εταιρία και όχι στην πλατφόρμα, αποφασίστηκε μετά από τις δικαστικές περιπέτειες του Ζάκερμπεργκ, αφού αυτά που σκέφτεται και ανακοινώνει, δεν μπορούν να υλοποιηθούν τουλάχιστον την επόμενη δεκαετία. Ένας τεράστιος όγκος από έγγραφα που διέρρευσαν πρόσφατα -γνωστά ως Facebook Papers- αποκάλυψαν τις εσωτερικές λειτουργίες της εταιρίας, την ώρα που πρώην εργαζόμενη στον κολοσσό καταγγέλλει ότι αφενός εκμεταλλεύεται τους χρήστες προς ίδιον όφελος, αφετέρου θέτει τα κέρδη πάνω από την ασφάλεια. Βουλευτής της Νέας Υόρκης δεν συγκρατεί την αποδοκιμασία της, αποκαλώντας την εταιρία «καρκίνωμα της δημοκρατίας» και «μία παγκόσμια μηχανή παρακολούθησης και προπαγάνδας, για την ενίσχυση των αυταρχικών καθεστώτων και την καταστροφή της κοινωνίας των πολιτών», ενώ στην ίδια κατεύθυνση είναι και Αμερικανοί γερουσιαστές.

Αντιδράσεις από επιχειρηματίες

Πέρα από τους χρήστες του Διαδικτύου που άρχισαν να ειρωνεύονται το αφεντικό του facebook ότι αλλάζει όνομα ως… ΠΑΕ που υποβιβάζεται και κάνει rebranding για να διαγραφούν τα χρέη της, δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που από τώρα διαμαρτύρονται για ζημία. Μεταξύ αυτών αεροπορικές εταιρίες, διότι με την ακόμη πιο εικονική πραγματικότητα που λανσάρει το facebook, δηλαδή εικονική επαφή με φίλους και οικογένεια, με εργαζόμενους, επισκέψεις σε νυχτερινά κέντρα, σε μουσεία, κ.λπ., θα μειωθούν στο ελάχιστο τα πραγματικά ταξίδια. Και οι καταστηματάρχες, όμως, διαμαρτύρονται, διότι το εικονικό προϊόν θα πωλείται πολύ φθηνότερα, ενώ πλήθος εργαζόμενων θα μείνει άνεργο αφού δεν θα χρειάζονται για να εξυπηρετούν τους πελάτες με τον παραδοσιακό τρόπο.

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Πηγή