ΕΚ: Προχωρά η θέσπιση ορίου ταχύτητας 30χλμ. σε κατοικημένες περιοχές και η μηδενική ανοχή στην οδήγηση με αλκοόλ  

ΕΚ: Προχωρά η θέσπιση ορίου ταχύτητας 30χλμ. σε κατοικημένες περιοχές και η μηδενική ανοχή στην οδήγηση με αλκοόλ  

Σε ένα πρώτο σημαντικό βήμα για την θέσπιση ισχυρών μέτρων οδικής ασφάλειας, όπως την επιβολή όριού ταχύτητας 30 χλμ. εντός πόλεων και  την μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των μηδενικών θανάτων στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050, προχώρησε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε ψήφισμα, που εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία.

Τρομακτικά στοιχεία

Περίπου 22.700 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους της ΕΕ, ενώ περίπου 120.000 τραυματίζονται σοβαρά. Η πρόοδος στη μείωση των ποσοστών θνησιμότητας έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια και η ΕΕ έχασε τον στόχο που είχε επιβάλει  η ίδια για να μειώσει στο μισό τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ 2010 και 2020. Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε τελικά κατά 36%. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, οι ασφαλέστεροι δρόμοι παραμένουν στη Σουηδία με 18 θανάτους ανά εκατομμύριο κάτοικων, ενώ η Ρουμανία που φτάνει τους 85 θανάτους ανά εκατομμύριο ανέφερε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων το 2020. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 42 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Ασφαλές όριο ταχύτητας

Η ταχύτητα είναι βασικός παράγοντας για το 30% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, και υπό αυτήν έννοια θα πρέπει να προταθούν τρόποι για την εφαρμογή ασφαλών ορίων ταχύτητας, μεταξύ των οποίων μέγιστη ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα σε κατοικημένες περιοχές και περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών. Για την περαιτέρω προώθηση της ασφαλούς χρήσης του δρόμου, είναι επίσης να αναγκαίο όριο μηδενικής ανοχής στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, καθώς το αλκοόλ εμπλέκεται περίπου στο 25% όλων των θανατηφόρων ατυχημάτων.

Κίνητρα ασφάλειας

Θα πρέπει παράλληλα να εξεταστεί το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης μιας «ασφαλούς λειτουργίας οδήγησης» στις κινητές και ηλεκτρονικές συσκευές των οδηγών, προκειμένου να περιοριστούν οι περισπασμοί κατά την οδήγηση. Θα πρέπει να υπάρχουν φορολογικά κίνητρα και ελκυστικά συστήματα ασφάλισης αυτοκινήτων για την αγορά και χρήση οχημάτων με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, προσθέτουν οι ευρωβουλευτές.

«Για πάρα πολύ καιρό, οι Ευρωπαίοι έπρεπε να ζήσουν με έναν απαράδεκτο αριθμό νεκρών στους δρόμους μας ανέφερε η εισηγήτρια της έκθεσης Ελληνίδα ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Έλενα Κουντουρά, τονίζοντας πως «είναι ρεαλιστικό να επιδιώξουμε τη μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, εάν η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεσμευτούν για καλύτερη οδική ασφάλεια, σε συνδυασμό με ισχυρή πολιτική βούληση και επαρκή χρηματοδότηση».

Οι νέες απαιτήσεις 

Κομβικό σημείο για την επίτευξη των στόχων αποτελούν οι επενδύσεις σε υποδομές που θα αποδίδουν στην οδική ασφάλεια, εστιάζοντας σε περιοχές με τον μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων αλλά και στην δημιουργία Εθνικών Ταμείων Οδικής Ασφάλειας που θα διοχετεύουν τα ποσά που λαμβάνονται από πρόστιμα οδικής κυκλοφορίας σε έργα οδικής ασφάλειας.

Για την ορθή εφαρμογή των επόμενων βημάτων στην πολιτική της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, θεωρείται εκ των ουκ άνευ η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού οργανισμού οδικών μεταφορών που θα υποστηρίζει βιώσιμες, ασφαλείς και έξυπνες οδικές μεταφορές.

Ανταπόκριση Στρασβούργο: Κώστας Δαβάνης

www.ertnews.gr

Πηγή ertnews.gr