Ο Έλληνας “Sully” και η πτήση 411 της Ολυμπιακής

0
2645

Η νέα ταινία του Τομ Χανκς (Sully) παίζεται ήδη στο σινεμά, με τις πρώτες κριτικές να αναφέρουν ότι πρόκειται για μία μοναδική και αληθινή ιστορία που σε κρατάει σε αγωνία μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο. Βλέποντάς την, πήρα την αφορμή να ψάξω κι άλλες περιπτώσεις πιλότων που κατάφεραν να σώσουν το αεροπλάνο (και πολλές ζωές μαζί του).

Μέσα στο πανδαιμόνιο πληροφοριών του ίντερνετ, μπόρεσα να βρω την ιστορία ενός Έλληνα πιλότου που κατάφερε να σώσει την πτήση 411 της Ολυμπιακής, όταν κατά την αναχώρησή του από το αεροδρόμιο δημιουργήθηκε βλάβη στους κινητήρες! Ο Έλληνας “Sully” πέταξε ξυστά από τις πολυκατοικίες, καταφέρνοντας να προσγειώσει το αεροπλάνο, όταν όλοι οι υπόλοιποι το θεωρούσαν… χαμένο!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Εκείνο το Αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1978, κανείς από τους 400 επιβάτες και τα 18 μέληπληρώματα του Jumbo της Ολυμπιακής που ξεκινούσε το ταξίδι του για Νέα Υόρκη, δεν μπορούσε να φανταστεί αυτό που θα ακολουθούσε στα πρώτα λεπτά της πτήσης 411.

Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν Αμερικανοί τουρίστες που είχαν περάσει τις διακοπές τους στην Ελλάδα και ετοιμαζόντουσαν να αποχαιρετήσουν την Αθήνα από ψηλά. Μία εικόνα της ελληνικής πρωτεύουσας που για 93 δραματικά δευτερόλεπτα σμιλεύτηκε στη μνήμη όλων των επιβατών αυτής της πτήσης του… τρόμου!

pthsh-411-olympiakh-kentro

Ο κυβερνήτης Σήφης Μιγάδης και ο συγκυβερνήτης Κώστας Φικάρδος ήταν οι άνθρωποι που πρωταγωνίστησαν σε αυτή τη τρομακτική περιπέτεια. Όλα ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της απογείωσης. Το αεροπλάνο είχε φτάσει την απαραίτητη ταχύτητα ώστε να “αφήσει” τον αεροδιάδρομο, όμως παράλληλα, και την ταχύτητα που δεν μπορεί να σταματήσει σε περίπτωση που γίνει το οτιδήποτε. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, ο κυβερνήτης άκουσε μία έκρηξη από το δεξιό μέρος του αεροπλάνου, με τον Μιγάδη να καταλαβαίνει αμέσως, ότι ήταν ο κινητήρας.

Άμεσα ο κυβερνήτης ζήτησε να ανέβουν οι ρόδες του αεροπλάνου πάνω και το ταξίδι προς το… άγνωστο ξεκίνησε. Το αεροπλάνο ήταν ήδη στον αέρα με τον ένα κινητήρα να μην λειτουργεί. Ο Μιγάδης μαζί με το υπόλοιπο πλήρωμα, είχαν βάλει ήδη στο μυαλό τους το χειρότερο. Το αεροπλάνο, λόγω της βλάβης του κινητήρα, μαζί με επιπλέον προβλήματα που δεν επέτρεπαν στους υπόλοιπους τρεις κινητήρες να λειτουργούν στο μέγιστο, πέταγε 60 μέτρα πάνω από τις πολυκατοικίες του Αιγαλέου.

Το βάρος του αεροπλάνου, το πρόβλημα στον κινητήρα και η έλλειψη ισχύς στους υπόλοιπους τρεις κινητήρες, έδιναν μηδαμινές πιθανότητες στον Μιγάδη να προσγειώσει το αεροπλάνο με επιτυχία και χωρίς να κινδυνεύσουν οι 418 ζωές που βρισκόντουσαν στον αέρα.

Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας και η ικανότητα του πληρώματος να αντεπεξέλθει σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο Μιγάδης σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ανέφερε πως έκανε αρκετά πράγματα, τα οποία δεν επιτρεπόταν τότε, ώστε να καταφέρει να προσγειώσει το Jumbo της πτήσης 411!

Έγιναν πολλές προσομοιώσεις μετά το τέλος της περιπέτειας της πτήσης 411. Καμία από αυτές ωστόσο, δεν μπόρεσαν να σώσουν το αεροπλάνο. Ο Μιγάδης με το πλήρωμά του τα κατάφεραν και μπόρεσαν να αποτρέψουν να ολοκληρωθεί μία από τις χειρότερες αεροπορικές ιστορίες.

Ποιος μπορεί αλήθεια να αρνηθεί πως οι περισσότεροι δεν νιώθουμε ένα μικρό ή μεγάλο σφίξιμο στο στομάχι, όταν μπαίνουμε σε αεροπλάνο. Κι όμως, έχει αποδειχτεί και στατιστικά, πως το αεροπλάνο είναι το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Μας το απέδειξε και πριν από 38 χρόνια ο ΈλληναςSully!

migadis-shfhs